In verwachting? 11 dingen die je misschien niet verwachtte

Zwangere hardlopers ervaren vreemde symptomen. Deskundigen wikken en wegen voor jou.

 

Vreemde verschijnselen

Toen ik eind vorig jaar ontdekte dat ik zwanger was, werd hardlopen zeker niet afgeraden. Ik kreeg echter wel te maken met een aantal vreemde verschijnselen en ontdekte dat ik niet de enige was die daar last van had.

1 / 11

1 Pijn op vreemde plekken

Een paar weken nadat ik zwanger werd, had ik een raar gevoel in mijn onderbuik. Het voelde alsof alles binnenin mij eruit ging vallen en ik kon er helaas niet veel aan doen. Mijn arts raadde me aan het gebied te koelen met ijs. Mijn partner vond dat een heel raar idee, maar het hielp verrassend goed.

 

Dit vreemde gevoel ontstaat doordat het lichaam zich klaarmaakt voor het dragen en baren, lang voordat de zwangerschap door de toegenomen buikomvang zichtbaar wordt. Hormonen maken dat de gewrichtsbanden zich ontspannen, wat pijn en druk in je buik- en schaamstreek kan veroorzaken. Een draagband kan helpen dit ongemak te verminderen, maar vaak is het effectiever om je dagelijkse activiteiten aan te passen. Zo kun je in plaats van hardlopen gaan wandelen, zwemmen of iets met yoga doen.

 

Versterk je spieren en voorkom blessures

Hardlopen is steeds populairder: in 2016 beoefenden bijna 2 miljoen Nederlanders deze sport. Terecht, want hardlopen is leuk en uitdagend. Maar ook een sport om serieus te nemen. Afgezien van voetbal buiten is er geen sport die voor zoveel blessures zorgt - in 2016 liepen hardlopers bij elkaar opgeteld 610.000 blessures op! In dit artikel lees en zie je hoe je kunt voorkomen dat dit jou overkomt.

Veiligheid en uitrustingVersterk je spieren en voorkom blessures

Praktische tips voor je begint met hardlopen

Wil je zonder blessures en met plezier hardlopen?

Mentale trucs om sneller te finishen

Onderzoek laat zien welke vormen van mentale focus het meest effectief zijn

Je gedachten hebben invloed op je prestatie.

Probeer dit eens in je volgende wedstrijd: let op lichaamssignalen die erop wijzen dat je de inspanning tot de finish kunt volhouden. Maar doe dat slechts af en toe.
Richt je aandacht verder, voor een groot deel van de wedstrijd, op je loophouding. Dat kan je helpen om sneller te lopen zonder dat het zwaarder voelt. En zoek aansluiting bij een groepje dat met jouw snelheid loopt, maar bemoei je niet met het tempo. Op die manier kun je de mentale energie richten op de ontspanning in je lichaam en je loopefficiëntie.

Tips voor je vakantie runs

Gaan jouw schoenen ook mee op vakantie? Let dan even op deze adviezen.

 

 

 

 

Het is zomer, velen gaan – of zijn al – op vakantie en dus gaan jouw schoenen waarschijnlijk mee in de koffer. Heb je wel aan onderstaande zaken gedacht?

Een beetje loper slaat geen week over. Dus een beetje zomervakantie kan niet zonder hardloopschoenen. Tijdens je vakantie is je favoriete hobby niet alleen ideaal om je conditie op peil te houden, hardlopen in den vreemde is ook de perfecte manier om veel meer van je omgeving te genieten dan anderen doen.

De mentale winst van hardlopen

Je conditie en gezondheid hebben niet alleen baat bij hardlopen, je hersenen ook. Geef jezelf levenslang.

Beperk het verlies aan hersenvolume

Het is alweer twintig jaar geleden dat we als hardlopers signalen kregen dat onze hobby gunstige effecten had op ons brein. Sportieve activiteiten bleken in staat om het aantal hersencellen te vergroten. En bij tal van mentale proeven had je baat bij inspanningen van je lichaam. Ook scoren scholieren betere cijfers als ze fitter zijn. Het sterke bewijs van de grote kracht van hardlopen voor je brein kwamen we ook tegen in een Amerikaanse studie.De mentale winst van hardlopen De onderzoekers vonden een sterke link tussen de conditie van de proefpersonen op middelbare leeftijd en de omvang van hun hersenen twintig jaar later.