Nooit! Je kunt zelfs op latere leeftijd beginnen met hardlopen.

Je bent tenslotte nooit te oud om te leren.Leer goed hardlopen, zodat je nog lang kunt genieten van de voordelen. Alle atleten weten dat ze minder gaan presteren naarmate de jaren vorderen. Het goede nieuws: de gemiddelde loper zal pas echt grote verschillen gaan zien na zijn vijftigste levensjaar.

 

Lopers die pas rond hun 35ste beginnen, zullen in de daaropvolgende jaren nog veel progressie kunnen maken. Het is nooit te laat om te beginnen, en als je op de juiste manier traint, kun je het verval van je lichaam langdurig uitstellen.

Zelfs bij onderzoeken onder bejaarden bleken de beginners in die categorie nog veel baat bij hun loophobby te hebben.

Adviezen naarmate je leeftijd vordert.

  • Kwaliteit
    Als je je training minder zwaar wilt maken, bezuinig dan op kilometers, niet op snelheid. Intensiteit en snelheid hebben een groter effect op je prestaties en algehele fitheid.
  • Balans
    Je trainingsprogramma moet uitgebalanceerd en gevarieerd zijn. Doe een keer per week enkele tempoversnellingen van 200 meter (sneller dan je 5-kilometertempo) en wissel dat af met intervallen over afstanden tot 1000 meter (5-kilometertempo) en 20-minutenloopjes die langzamer zijn dan je 10-kilometertempo. Verder doe je langere afstanden in een traag duurlooptempo.
  • Blessurepreventie
    Let op dat je genoeg herstel inbouwt. Rekken kan helpen, mits goed uitgevoerd.
  • Kracht
    Ouder worden gaat onvermijdelijk gepaard met een afname van je spiermassa. Een paar keer per week fitness of krachttraining kan dit proces aanmerkelijk vertragen.
  • Gelijkmatigheid
    Volg het gehele jaar een consistent trainingsprogramma, in plaats van rigoureus van start te gaan. Zo voorkom je mogelijke blessures als gevolg van overtraining.

Bron: runnersweb