Tips voor beginners

Recent stelden we de vraag. Als je een hardloopadvies mocht geven aan een beginner, wat zou dat dan zijn? Wat zijn jouw tips voor beginners? Tips voor beginners

Binnen enkele uren ontvingen we vele reacties die varieerden van stimulerende en wijze woorden tot adviezen over kleding en training. We pikten er de beste reacties uit en combineerden ze met Runner’s World-artikelen. Zo komen we tot de ultieme tiplijst voor hardloop beginners:

 

1. Investeer in hardloopschoenen
Vijf tips voor het kopen van de juiste hardloopschoen.

2. Ga liever voor afstand dan tijd
Matig je snelheid, wees geduldig, en maak je vooral geen zorgen over je tempo. Onze Amerikaanse webcollega Jenny Hadfield, deelt haar geheim om een succesvolle beginner te zijn in dit ‘Vraag Coach Jenny’-bericht.

3. Rustdagen zijn ook trainingsdagen
Op onze uitgebreide themapagina vind je alles over herstellen op de juiste manier.

4. Sluit je aan bij een hardloopgroep
Natuurlijk is het onvermijdelijk om af en toe alleen te lopen. Maar er zijn veel voordelen aan hardlopen in een groep. Lees de voor- en nadelen van beide opties in dit artikel.

5. Maak van hardlopen een gewoonte
Ook al is het maar een paar minuten per dag. Ontdek je motivatie om de hardloopschoenen aan te trekken en naar buiten te gaan met dit verhaal, geschreven door de ‘Big Guy’-blogger Ted Spiker.

6. Bouw je kilometerstand langzaam op
Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen. Hier zijn vier manieren om langer en sterker te lopen.

7. Aarzel niet om wandelpauzes te nemen
Tussentijds (stevig) wandelen is geen schande. In feite kun je daarmee zelfs je uithoudingsvermogen verhogen, omdat je de duur van de training op die manier kunt vergroten. Hier lees je hoe (en wanneer) je wandelingen kunt inpassen.

8. Houd een trainingslogboek bij
Het kost je hooguit enkele minuutjes per dag. Kijk hier waarom het bijhouden van een trainingslogboek je beste middel tot succes wordt.

9. Doe eens een crosstraining
Er zijn allerlei alternatieve trainingsvormen voor de hardloper. Ze vormen een leuke en nuttige aanvulling op je hardlooprondjes. Je vindt hier bijzonderheden over alternatieve oefenvormen voor de hardloper.

10. Zorg voor kleine, haalbare doelen
Stel een aantal doelen op en verdeel ze in dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse doelen. Dit verhaal zal je daar zeker bij helpen.

11. Je bent een hardloper
Je bent niet iemand die af en toe hardloopt; je bent een hardloper! Als je twijfelt, denk dan aan de wijze woorden van hardloopgoeroe Bart Yasso: ‘Ik hoor vaak iemand zeggen: “Ik ben geen echte hardloper.”, maar ik vind: we zijn allemaal hardlopers en sommigen lopen harder dan anderen. Maar ik heb nog nooit een nephardloper ontmoet.’

Tips voor beginners

Bron: runnersweb