Afdrukken

Je hardloopschema houdt geen rekening met winderig weer, dus soms moet je er gewoon doorheen. Hoe doe je dat, hardlopen bij slecht weer?   Tegenwind kan het loodzware eerste deel zijn van een heen-en-terug-route, of de hele route duren als je van A naar B loopt. Het vergt extra inspanning van je benen en

longen. Ook je mentale kracht wordt op de proef gesteld, want je tempo daalt flink en je loopt langzamer dan normaal. Hardlopen in de wind hoort gewoon bij buiten hardlopen. Er gelden enkele gouden regels voor hardlopen bij harde wind:

Plan wanneer je tegenwind hebt
Als je een rondje loopt, kun je kiezen of je aan het begin of aan het einde tegenwind wilt hebben. Beide hebben voor- en nadelen.

Begin met tegenwind als:

Eindig met tegenwind als:

Leer van fietsers
Sporters op 2 wielen besparen energie en gaan sneller door in een groep te rijden – ze rijden om beurten tegen de wind in. De rest rijdt achter de koploper. Zo profiteren ze van de zogenaamde slipstream.

Ook hardlopers kunnen zo om beurten de meeste tegenwind opvangen en daarna achterin profiteren van de luwte van een ander. Op open wegen en trails kan dat een groot verschil maken. Er is zelfs aangetoond dat het de windweerstand kan verminderen met wel 80%. Dat blijkt uit baanbrekend onderzoek dat in de jaren 70 is gedaan

5 andere manieren om tegenwind te trotseren

Drink genoeg – dat vergeet je snel als je vecht tegen de wind

bron: asics.nl