Hardlopen kan ontspannend werken, maar herken ook de situaties dat dit anders ligt

Wanneer je op bent van de stress kan hardlopen een oplossing zijn, tenzij je uit bent op persoonlijk records. Keep calm.

Studies tonen aan dat intensieve trainingen het stresshormoon cortisol produceren, net zoals je lichaam dat doet in stresssituaties. Te veel cortisol in je lichaam verzwakt je immuunsysteem en zorgt ervoor dat je bloeddruk stijgt.

Fnuikend

Dus waar een rustige duurloop je ontspanning kan bieden, is een harde training of wedstrijd dan juist fnuikend. Als je vanwege stress niet goed in je vel zit, zal intensief hardlopen je alleen nog maar slechter doen voelen. Wanneer stress je slaapritme verstoort, je prikkelbaar maakt of vreetbuien

veroorzaakt, kun je het beste wat gas terugnemen tijdens het hardlopen. Loop in een langzaam, ontspannen tempo zodat je even aan de waan van de dag kunt ontsnappen.

Opdelen
Probeer ook eens twee korte trainingen op een dag, in plaats van één lange, straffe workout. Je afstand in twee runs van twintig tot dertig minuten opdelen, is niet alleen handiger in een druk werkschema, maar geeft je ook twee keer een mentale boost.

Om alle voordelen uit je duurloop te halen, is het beter om buiten te lopen en niet op een loopband. Een studie uit 2010 toont aan dat vijf minuten sporten in de buitenlucht je humeur al positief beïnvloedt.

 Bron; runnersweb

 

Hardlopen kan ontspannend werken, maar herken ook de situaties dat dit anders ligt