Looptips Heerlijk zacht bospad kost meer energie

Op een zachte ondergrond kun je heerlijk trainen. Goed voor je spieren, ook al kost het je meer energie.

Meer spierpijn
Als je mocht kiezen tussen de klinkers in jouw woonwijk en met dikke lagen dennennaalden bedekte bospaden, is de keuze snel gemaakt. Als die bospaden goed verlicht zijn, tenminste. De

Ontdek ook hoe je met een slimme training voor extra verbranding van calorieën kunt zorgen.

Onder­zoek heeft uitgewezen dat je met drie kwartier intensief trainen liefst veertien uur lang een verhoogde calorieverbran­ding hebt.

Met hardlopen verbrand je grof­weg 60 calorieën per kilometer (lichtere mensen verbranden minder calorieën). De sleutel om ook na je training calorieën kwijt te raken, de zogeheten na­verbranding, ligt bij intensief trainen.

Tips om sneller te worden

Verbeter je kracht, snelheid en fitness met korte, snelle inspanningen:

Afscheid van ouderwets snelheidswerk.

Het lijkt zo logisch: als je hard wilt lopen, moet je hard trainen. Om sneller te worden doen de meeste lopers good old snelheidswerk, zoals 10 x 400 meter in wedstrijdtempo, met herstelperioden die gelijk zijn aan de lengte van de herhaling (of iets minder). Als je echt snel

Wil je pieken op je wedstrijd? Zo richt je de week voor aanvang van de wedstrijd in.

Zuinig omgaan met energie geldt ook voor slimme hardlopers.

Vaak willen hardlopers er in de laatste week voor een wedstrijd nog graag even tegenaan gaan. Hun best doen; voor een goede prestatie. Helaas: het is vergeefse moeite. Zorg dat je goed uitgerust aan de start staat. Rust is dan helemaal een belangrijk onderdeel van je training.

Nooit! Je kunt zelfs op latere leeftijd beginnen met hardlopen.

Je bent tenslotte nooit te oud om te leren.Leer goed hardlopen, zodat je nog lang kunt genieten van de voordelen. Alle atleten weten dat ze minder gaan presteren naarmate de jaren vorderen. Het goede nieuws: de gemiddelde loper zal pas echt grote verschillen gaan zien na zijn vijftigste levensjaar.