3 vuistregels die elke hardloper moet kennen

 

Sla je rustdagen niet over. Het lichaam kan zich goed aan trainingen aanpassen, maar doet dat tijdens de onderbrekingen.

 

Stel je eens voor dat je op een dag zo snel gaat lopen als je kunt. En de volgende dag weer en een dag later opnieuw. En zo ga je maar door. Een ding is dan zeker: op een bepaald moment kun je echt niet meer lopen.

Het lichaam kan zich goed aan trainingen aanpassen, maar doet dat tijdens de onderbrekingen. Ook op rustige of rustdagen is je lijf in de weer, en zelfs als je slaapt. In die periodes worden de minieme beschadigingen van de spierweefsels gerepareerd. Als je goed getraind en gerust hebt, ontstaan er vervolgens nieuwe bloedcellen en verdwijnen er afvalstoffen. Zo boeken je spieren vooruitgang, zekers als je ook nog voldoende eet.

 

 

Geef je het lichaam echter geen tijd voor herstel, dan ben je bezig het af te breken. Neem daarom de drie volgende vuistregels in acht:

  • Rustdag

Tussen twee zware trainingen hoort ten minste een rustdag te liggen of een dag waarop je op zijn meest ontspannen wandelt.

  • Halve marathon

Recreatieve lopers die de halve marathon hooguit willen uitlopen hebben per week minstens twee rustdagen nodig, heel ambitieuze lopers minstens een.

  • Omvang training

Zorg dat de omvang van de training (het aantal kilometers dat je loopt) elke derde of vierde week tijdelijk met dertig tot veertig procent afneemt. Let er ook op dat de intensiteit van je snelheidstraining omlaag gaat. Doe, indien nodig, de hele week alleen maar rustige duurlopen.

 

Bron; runnersworld

powered by social2s

 WIJ WORDEN GESPONSORD DOOR:

SPORT 2000 VAN LEEUWEN; ondersteund ons reeds jaren
in de aanschaf van loopkleding en reflecterende hesjes.

Leden krijgen 10% korting op de aanschaf van kleding!

 

STILA ASSEN; heeft ons in 2016 en 2018 financieel
ondersteund in de aanschaf van reflecterende hesjes.

 

 

Beste bezoekers,

Help ons aan meer inkomsten.
Zoals jullie misschien weten is onze vereniging aangesloten bij SponsorKliks. Via deze weg wordt onze vereniging door de leden gratis gesponsord. Toch hebben wij het idee dat er veel meer inkomsten mogelijk zijn dan tot nu toe. Want als ieder lid, supporter, familielid of vriend van onze vereniging, voordat zij een webwinkel bezoeken, naar onze website gaat wordt het bedrag hoger.

Hiernaast staat een banner van SponsorKliks. Door op deze banner te klikken verschijnt een overzicht van tientallen webwinkels, waaronder Bol.com, Coolblue en Zalando. Elke aankoop bij een van deze bedrijven levert onze vereniging een commissie op terwijl je zelf dezelfde prijs betaalt, het kost je dus niets extra.

Doe hetzelfde als je uit eten gaat of een pizza wilt laten bezorgen. Via onze webpagina op SponsorKliks kan je terecht bij 4.500 restaurants waarbij elke bestelling of reservering de verenigingskas geld oplevert.
Zo is sponsoren niet alleen heel gemakkelijk maar nog lekker ook!

Alvast bedankt voor je medewerking