Sporten als het ijs- en ijskoud is? Zeker doen!

Koning Winter heeft vele gezichten. Hij kan ons verrassen met een sneeuwtapijt, maar schudt met evenveel gemak ijzel, mist en regen over ons uit. Nu het weer wat kouder aan het worden is, wilden we je er toch even aan herinneren: lopen in de kou is goed voor je!


Een ding staat echter vast: hardlopen kan altijd, ongeacht de weersomstandigheden. Sporten in de kou versterkt je immuunsysteem en vergroot je zelfvertrouwen, maar kan ook een ander effect hebben op je lichaam. Dit zijn de belangrijkste do’s en dont’s om je te weren tegen de kou.

Sporten als het ijs- en ijskoud is? Zeker doen!

1.Kleed je in laagjes

De eerste laag moet bestaan ​​uit thermo-ondergoed. Dit absorbeert zweet en voert het af. De tweede laag van je hardloopoutfit is idealiter een functioneel hardloopshirt dat je lichaamswarmte reguleert. De derde laag is een jack dat beschermt tegen wind en regen.

2. Goed schoeisel

Voor hardlopen over natte paden of gladde wegen zijn trailschoenen met een robuust profiel aan te bevelen. Daar komt bij dat trailschoenen zijn voorzien van waterafstotend bovenwerk, in combinatie met goede sportsokken blijven je voetspieren en achillespezen lekker warm.

3. Houd je hoofd koel....

… en zet een muts op! Zeker als er een snijdende wind staat. Speciale loophandschoenen houden je vingers warm.

4. Voorkom oververhitting

Je bent goed bezig als je het de eerste kilometer een beetje koud hebt, daarna kom je vanzelf op (de juiste) temperatuur. Als je te dik gekleed bent, bestaat de kans op warmtestuwing. Zelfs als het vriest.

5. Doe een warming-up

Als het buitenshuis guur is, warm dan thuis op. Goede oefeningen zijn touwtjespringen of jezelf opdrukken. Dan kan de kou je niet deren als je naar buiten stapt. Om je spieren voor te bereiden kun je VSM Spiroflor warm bij de warming-up gebruiken.

Bron: runnersworld

 

powered by social2s