Hoe voorkom je blaren als je gaat hardlopen?

Wil jij dé tip tegen blaren? Gebruik het extra gaatje in je hardloopschoen. Sinds mijn 6de loop ik al hard.

 

En bij mijn 8 ste marathon 32 jaar later leer ik pas hoe ik heel eenvoudig blaren kan voorkomen.Laatst liep ik een zware marathon over het strand. Normaal heb ik na zo’n marathon altijd wel een blaar of kloven op mijn hiel. Nu niet.

Neef Mark Zuurhout had namelijk de gouden tip

Al twee maanden eerder bij de halve marathon van Egmond geeft Mark terloops advies om blaren te voorkomen. Hij is geen man van poeha en geblaat. Bijna fluisterend zei ie:

"Weet jij waar dat extra gaatje bij je hardloopschoen voor bedoeld is?  Neuh. Welk gaatje? Nou, boven het laatste gaatje waar je normaal je veter doorheen haalt, zit nóg een gaatje. Dat werkt tegen blaren."

Ik kijk even naar mijn schoen en zie dat daar inderdaad ook zo’n gaatje zit. Maar het is nog maar twintig minuten voor we beginnen en we moeten ook nog een stukje lopen naar de start, dus ik strik mijn veters zoals ik altijd doe, zonder het gaatje te gebruiken. De Halve van Egmond gaat super, maar na afloop heb ik zoals gebruikelijk wel een blaar op mijn rechterhiel.

Twee maanden later moet ik de dag voor de marathon van Scheveningen naar Zandvoort ineens denken aan wat Mark zei over een gaatje tégen blaren. Bij zo’n strandmarathon geen overbodige luxe.

Op youtube vind ik uitleg:

https://youtu.be/IijQyX_YCKA

En verrek, het werkt.

Voor het eerst heb ik na een marathon geen blaar. Zelfs geen gevoelige hiel.

En dat door een gaatje.

 

 

Bron; sportrusten

powered by social2s