Afdrukken

Gezonde dorstlessers

Komt het kokosnootwater je neus helemaal uit? Probeer dan deze alternatieven.

Wie een beetje op de huid zit van de voedingsvoorhoede, drinkt al een paar jaar kokosnootwater omdat het zo gezond zou zijn. Ben je de nootachtige smaak van die drank inmiddels helemaal zat? Probeer dan deze alternatieve dorstlessers:

 

Ga zelf aan de slag met de juiste koolhydraten en maak de ideale sportdrank.

Als je langer dan een uur traint, is het voor veel lopers belangrijk om vocht mee te nemen. Train je langer dan anderhalf uur, dan is het zaak om niet alleen te drinken, maar daarin ook koolhydraten te verwerken.

Je kunt je natuurlijk overgeven aan de drankjes die bij wedstrijden worden aangeboden, maar als je gewoon traint of het heft in eigen handen wilt nemen, maak je de sportdrank zelf. Je eigen sportieve ranja met een snufje zout is voor veel doeleinden al heel geschikt.

Kom je echter tekort, kies dan voor het ideaal: een combinatie van de koolhydraten glucose en fructose. Neem van beide dezelfde hoeveelheid en zorg voor een totaal van ongeveer 100 gram per uur (12 procent van je drankje).

Bij een recent onderzoek is bewezen dat dit bij duursporters - in dit geval wielrenners - de beste resultaten oplevert. Zo kun je per uur zelfs veertig gram meer koolhydraten binnenkrijgen dan lange tijd werd gedacht. Vergeet niet een snufje keukenzout en kaliumchloride toe te voegen.

 

Dorstlesser sportdrank