Waarom je van lopen zo gelukkig wordt

Heb je een off-day op je werk? Ga dan niet bij de pakken neerzitten. Ga hardlopen!

 

 

Lopen maakt gelukkig

Dat vermoeden wij niet alleen, dat vermoeden ook wetenschappers die lopen als anti depressivum onderzoeken – en wetenschappers die juist op zoek zijn naar de verslavende werking van het lopen. Naar lopers als junks op zoek naar ‘Runner’s High’.

 

Waarom lopen gelukkig maakt echter, moeten we misschien wel niet in stofjes zoeken, maar gewoon in de psychologie. Zo schreef de Amerikaanse psychiater Edward Hallowell eens een boek over de vijf dingen die een kind moet ervaren om later gelukkig te worden: verbinding (deel uitmaken van een groep), spel, oefening, meesterschap en erkenning.

Al die punten blijken verrassend goed op te gaan voor lopers. Ga maar na:

Verbinding

Zo gauw je hardloopt, word je – bewust of onbewust – deel van de loopgemeenschap. Andere hardlopers zullen je in het voorbijgaan groeten. Misschien sluit je je zelfs wel aan bij een loopgroep. Of neem je, uiteindelijk, met duizenden anderen deel aan een loopevenement. Je deelt een diepe zucht, of een bekertje water – en je voelt vanzelf dat je er als loper zelden helemaal alleen voorstaat.

Spel

Hardlopen is spelen. Het is niet voor niets een sport. Jij bepaalt het tempo, de richting, de duur. Alles mag, niets moet. Zie je dat bankje, in de verte? Je kunt er heerlijk op neerploffen om even bij te komen. Maar er eerst zo hard mogelijk naar toe sprinten mag natuurlijk ook.

Oefening

Trainen is niets anders dan oefenen. Na iedere oefening past je lichaam zich aan. Eerst wordt het moe en dan – als je rust – besluit het zichzelf niet alleen te herstellen, maar ook om net iets sterker te worden dan het eerst was, zodat het de volgende keer niet meer zo van die oefeningen schrikt. Oefening is goed, zo weten psychologen. Het geeft een mens vertrouwen en routine – en dus rust.

Meesterschap

Oefening baart kunst. En meesterschap. Als je meer loopt, zul je vanzelf ervaren dat het je makkelijker afgaat. Maar je moet het wel dóen. Het elke keer weer opbrengen. En als je dan hebt doorgezet en voor het eerst 3, 5 of zelfs 10 kilometer hardloopt, zul je met recht trots op jezelf kunnen zijn. En trots zijn maakt gelukkig, uiteraard.

Erkenning

Trots op jezelf zijn is één ding, bewondering van anderen oogsten een ander. De eerste keer dat je – luid toegejuicht – over de finish komt, een medaille ontvangt of een trotse zoen van vrienden of familie: het zal al die eerste stappen meer dan waard blijken te zijn. Lopen doe je niet voor anderen, maar wow, wat kan het heerlijk zijn als iedereen het je ziet doen.

 

Bron; runnersworld

 

 

Extra:

Wie frequenter sport heeft meer kans op een langer leven.

Hardlopen is gezond. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal is het goed voor je. Het Vlaamse dagblad De Morgen schreef een uitgebreid artikel over de zogenaamde ‘Runner’s High’. Het was al bekend dat deze ‘boost’ het gevolg is van de endorfine die vrij komt. Recent onderzoek aan de Penn State University toont echter aan: ‘Hardlopen maakt gelukkig’. Hieronder de meest opmerkelijke uitkomsten uit het onderzoek.

De ‘Runners High’ bestaat: Hardlopen maakt gelukkig!

  • De ‘Runners High’ bestaat, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Henning Boecker onderzocht bijvoorbeeld het fenomeen. Zijn conclusie: “Hoe meer endorfines onze testpersonen in het bloed en in de hersenen hadden, hoe gelukkiger ze aangaven te zijn”
  • Naast endorfine maken de hersenen tijdens het sporten ook BDNF (‘Brain-Derived Neurotrophic Factor’) aan. BDNF beschermt het lichaam tegen hoge dosissen van stress: “BDNF zorgt ervoor dat we na het sporten zo rustig zijn dat we het gevoel hebben, alles weer op een rijtje te hebben staan.”
  • Onderzoek aan de Penn State University wees uit dat werknemers die op regelmatige basis aan sport doen productiever en gelukkiger zijn dan werknemers die helemaal niet aan sport doen.
  • Met name het moment waarop je sport lijkt van invloed. Gretchen Reynolds, auteur van ‘The First 20 Minutes‘: “De eerste twintig minuten waarin actief bewogen wordt, hebben de meeste positieve effecten voor de gezondheid. Wie frequenter sport heeft meer kans op een langer leven en een verlaagd risico op ziekte”
powered by social2s