Train je geest voor.....

Mentale weerbaarheid

Mentale weerbaarheid vereist een consistente training. Koppel de tips in dit artikel aan je trainingsschema en je lichaam en geest zullen samen topprestaties leveren.

Stel een doel
Beschrijf duidelijk wat je uiteindelijk met je trainingsschema wilt bereiken:

een specifieke eindtijd, je eerste race uitlopen, niet wandelen et cetera.

Stel procesdoelen
Die zijn specifiek en meetbaar en je moet er iedere week aan voldoen om je prestaties te zien verbeteren. Voorbeelden: minstens één temposessie per week afwerken, minimaal vier keer per week trainen.

Zoek jouw focus-instrument
Woorden, zinnen of acties die helpen om negativisme te verdrijven, waardoor je kalmer wordt, vertrouwen te kweken en te kunnen concentreren op je taak. Voorbeelden: een mantra (je kunt het), focus op lichaamsfuncties (ademhaling, voetlanding) of omgeving (zonsondergang, geuren in het bos) of visualisatie (jezelf lopers zien inhalen). Zet je focus-instrument in zodra je negatieve gedachten of gevoelens voelt opkomen, je vermoeid begint te raken of gaat vertragen.

Schrijf het op
Train je brein net als je lichaam. Houd in je logboek je afgelegde kilometers bij, je tijden en de mentale instrumenten die je hebt gebruikt om je mentale weerbaarheid te vergroten.

Oefenen, oefenen, oefenen
Herhaling en regelmaat zijn sleutelfactoren in de de opbouw van mentale weerbaarheid. Let op je doelen en pas ze zo nodig aan. Train jezelf in het herkennen van negatieve momenten en het op tijd inzetten van je focus-instrument.

Werk toe naar een wedstrijd
Bekijk vooraf waar je moet parkeren, hoe het parcours eruit ziet, wat voor weer het gaat worden, enzovoorts. Hierdoor verschijn je minder nerveus aan de startlijn.

Houd vast aan routines
Eet op de avond voor de wedstrijd hetzelfde als voor je lange duurlopen. Loop je wedstrijd in het outfit en schoenen waarin je het liefst traint. Het vasthouden aan gewoonten geeft een gevoel van controle en dat kalmeer je zenuwen en geeft je zelfvertrouwen een boost.

Bron: runnersweb [mentale weerbaarheid]

Mentale weerbaarheid